KOM ‘POTTERKIJKEN’ OP ZONDAG 3 NOVEMBER IN HET RUNDVEEMUSEUM

Open Stal Zondag 3 november 2024

21.10.2024

KOM ‘POTTERKIJKEN’ OP ZONDAG 3 NOVEMBER IN HET RUNDVEEMUSEUM

Tijdens de Open Stal Zondag van 3 november staat het schilderij ‘De stier van Potter’ centraal.
Die dag worden er door restaurateurs van het Mauritshuis in Den Haag 3 lezingen met beeld gegeven.
Het Rundveemuseum is de uitgekozen locatie vanwege de unieke oude runde rassen die  hier in stand worden gehouden. Dus waar kan dit beter worden uitgelegd?

De Stier van Potter is een levensgroot doek waarmee Paulus Potter zijn grootste bekendheid kreeg.
Het schilderij hangt in het Mauritshuis en is 230 bij 340 cm groot. Het is een oer-Hollands tafereel dat na 50 jaar aan een grote opknapbeurt toe was.
Bovendien zijn er veel nieuwe technieken om het schilderij voor de komende eeuwgoed te conserveren.

Restaurateur Abby Vandivere en Jolijn Schilder zijn er sinds april druk mee bezig.
Ze vertellen en laten zien over wat ze tegen om enen hoe ze het aanpakken. Welke verf gebruiken ze om de originele kleur zo veel mogelijk te benaderen?
Ook weten ze veel te vertellen over de tijd dat de in Enkhuizen geboren Paulus Potter schilderde. Beelden maken de lezing compleet.

De aanvangstijden van de lezingen zijn 11.00 uur, 13.30 en 15.00 uur.

Het Rundveemuseum Aat Grootes is te vinden aan de Schoolstraat 43 in Aartswoud.
De entree is 4 euro, voor kinderen van 4 tot 12jaar is dat 2 euro. Voorbezoek kunt u alvast reserveren via de website.