Expositie 150 jaar Stamboekvee krijgt toegift.

Het kan nog tot en met zondag 18 augustus.

14.8.2024

Expositie 150 jaar Stamboekvee krijgt toegift.

Nog geen tijd gehad om naar de expositie in het Rundveemuseum te komen kijken? De expositie in de stal is een week langer te bezoeken. Het kan nog tot en met zondag 18 augustus. Mooi verhaal en mooie beelden!

Zoals elke zomer is er een expositie in de legepotstal van het Rundveemuseum in Aartswoud. Dit jaar aandacht voor deregistratie van Stamboekvee die 150 jaar geleden werd opgepakt en een enormevlucht nam. De opening van de expositie is zondag 30 juni en kan bekeken wordentot en met 11 augustus.

De handelsgeest van vooraanstaande fokkers was deaanleiding om landelijk een registratie met koeien te starten. Identificatievan runderen was noodzakelijk om het vee te verbeteren maar ook om ziekten inde hand te houden. Export was sterk in opkomst en het handhaven van de goedeHollandse naam moest worden gewaarborgd. Het selecteren van goede stieren wasook een belangrijk onderdeel. De Noord-Hollandse fokkers stonden in hoogaanzien en de K I verenigingen namen een belangrijke plaats in. Het station in Sijbekarspelkomt uiteraard uitgebreid aan de orde. De gewenste eigenschappen veranderdenmet de tijd mee. Daar is uit voortgevloeid dat tegenwoordig nog maar een paarkoeienrassen worden gehouden.  Op dit  punt komt de bestaansreden van hetRundveemuseum om de hoek kijken. Mooie oude koeienrassen die niet ‘rendabel’zijn dreigen te verdwijnen. Gelukkig staan ze in het ‘levende’ museum en wordter op verantwoorde wijze mee gefokt. Zodat er jonge kalfjes met de bijzondere kenmerkenvan de verschillende koeienrassen te zien blijven! Op een unieke plek inAartswoud.

Vanaf 30juni tot 11 augustus is te bekijken hoe de noodzaak van een goed Stamboek en deregistratie in voorbije tijden in elkaar stak. En hoe het verder ging en hoehet tegenwoordig gaat….

Het Rundveemuseum Aat Grootes is te vinden aan deSchoolstraat 43 in Aartswoud. De entree is 4 euro, voor kinderen van 4 tot 12jaar is dat 2 euro.